středa 17. července 2019

Vintage quilt v přírodních tónech 150x200 cm

Tak jsem zase tady a konečně si po všech těch drobnostech ušijeme velký quilt. Tento použitý motiv károvaného drážďanského talíře se mi líbí už dlouho a tak jsem se odhodlala do něj pustit. Není to nic složitého. Největší problém bylo možná nakombinovat látky. Použila jsem jich hodně, aby každý talíř byl jiný. Což je ostatně můj rukopis - ráda používám na jeden quilt třeba 30 i 50 látek :-) Po těch letech u patchworku není problém je vytahat z regálů. 





Budeme šít tenkou letní přikrývku 150x200 cm z dvanácti základních bloků.

Protože mám ráda takové ty staré vybledlé barvy a tradiční vzory, vybírala jsem látky, jež budou evokovat letitý quilt se všemi zuby času, které ke starým quiltům patří. Jako podklad jsem použila světle béžový mramor evokující zapranou látku a do talířů jsem vybírala látky všech barev. Barvy ale v takových odstínech, které vypadají, jako by na ně roky svítilo slunce. Vesměs vybledlé odstíny smetanové, béžové, nevýrazné bledě modré apod., či naopak do kontrastu indigo, vínová, starorůžová, lahvově zelená apod. Spíše teplé barvy. Ale staré látky je potřeba evokovat i použitými vzory na látkách, ne jen odstíny. Proto jsem používala jen vzory, které by mohly být použity např. před 150 lety. Drobné květy, drobné káro, puntíky, mramory apod. Použití mramorů různých odstínů považuji za dobrou volbu, protože skutečně propůjčují quiltu nádech stáří a vyšisování barev letitým používáním.

Z látek, výplní a výztuh budete potřebovat:
- barevné látky na proužky talířů - 12 x 4 proužky široké 2¹/₄" v šířce (s rezervou) něco málo přes 120 cm. Nemáte-li šířku metráže přes 120 cm, nadpojte si. 
Pro rychlou představu - v součtu délka plátna odpovídá cca 270 cm (při šířce metráže 120+)
- krémovou nevýraznou látku na podklad pod talíře, cca 310 cm (6 řad po dvou čtvercích 51 x 51 cm), výhodou je plátno v šířce 160 cm - vejdou se tři čtverce vedle sebe a postačí délka cca 210 cm
- látku na spodní stranu dle vašeho vkusu, délka 210 cm x šířka 150+
- vatelín či jinou výplň v odpovídajícím množství (já poprvé použiji hlazený vatelín 100g/m2 v šířce 160 cm)
- látku na lem, tmavou, s nevýrazným vzorem - proužek 2¹/₂" x cca 7,5 metru, tj. v metráži š. 140 cm cca 0,4 m
- vlizelín na nažehlení aplikace středů talířů, 12 čtverečků cca 12x12 cm (já jsem tahala ze zbytků, co dům dal)

❕❕❕ - při nákupu metráže berte v potaz srážení látek. Na dvou metrech může být případné sražení dost poznat, tak ať vám nakonec nepochybí...


A z pomůcek si připravte:
- klasicky řezák, rovné pravítko, podložku
- šablonu Drážďanský talíř, já mám Liza Decor 8", 16° na 20 cípů talíře
- pomůcku na převracení růžků cípů talíře a na protláčení hrany koleček na aplikace. Já jakožto keramička jsem sáhla do "vercajku" a vystačila si s hrnčířskou špachtlí :-))
- patchworkovou 1/4" patku



Na quiltování bude potřeba 
- quiltovací patka
- quiltovací rukavice
- quiltovací zavírací špendlíky


Jdeme na to. Začneme jedním talířem. 
Připravte si 4 látky, ze kterých si nařežte 4 proužky v šířce 2¹/₄" a v délce něco málo přes 120 cm. Proužky sešijte na střídačku světlý - tmavý - světlý - tmavý a švové přídavky sežehlete do tmavých látek. 




Já proužky sešívám v okraji o kousek posunuté zhruba do úhlu sklonu šablony, abych minimalizovala odpad po seřezání. Začnete vyřezávat klínky a šablonu přikládejte vždy na další díl obráceně. Dávejte pozor na přikládání šablony užším koncem na okraj látky. Přesah aby byl na širší straně. Je potřeba udržet proužky stejně široké bez ohledu na směr řezání.






Každý klín přeložte po vertikále napůl líc na líc a sešijte k sobě dlouhý okraj. 




Švový přídavek prsty rozdělte a špičku obraťte lícovou stranou ven. K vytvarování špičky si pomozte pomůckou (já špachtlí... :-) )









Každou špičku přežehlete a začněte si skládat vzor. Máte mít nařezáno 10 +10 kusů od každé varianty směru látek.

Začněte sešívat talíř. Díky sežehlení švových přídavků do tmavých látek máte předchystané zámečky pro přesné sešití. Hotový pak vyžehlete a švové přídavky sežehlete dokola jedním směrem.






Jeden talíř je hotový, dejte ho stranou a stejným postupem ušijte i všechny ostatní. 

Připravte si 12 podkladových čtverců pod talíře o velikosti 20" ( či 51 cm)

Fintou na rychlé a přesné vycentrování talíře je složení čtverce přesně po obou osách a přežehlení přehybů. Vycentrování talíře je pak otázkou několika vteřin. 






Talíř si přišpendlete a rovnostehem obšijte asi tak 1 mm od okraje. 



Já, osoba na látky lakomá... po přišití talíře odstřihuji nadbytečnou podkladovou látku z rubu. 



Z odstřižených kruhů si nachystám kroužky na střed talířů. Jako šablonku jsem použila víčko od krému šikovné velikosti. Přiměřte si, co dům dá, aby byl okraj talíře překrytý aplikací o dostatečný švový přídavek. Na milimetry tentokrát nehrajeme. Tužkou jsem obkreslila kroužky na rub látky a nůžkami obstřihla cca 1 cm od linky.



Z oboustranného vlizelínu jsem nastříhala díly o něco větší, než obstřižený kroužek. Výztuhu přiložte na líc látky a obšijte podél linky po celém obvodu. (Pokud nemáte oboustrannou, nevadí. Oboustranná se mi sice osvědčila více, ale obejdete se. Použijte jednostrannou a lepící stranu přiložte na líc)



Do výztuhy opatrně prostřihněte díru uprostřed. Neprostříhněte si i látku! Já jsem do výztuhy vystřihla kulatý otvor tak, aby mi kolem obvodu zbylo zhruba 2 cm výztuhy. Od ruky, je to jedno. Zarovnejte přečnívající výztuhu přes vnější okraj kroužku. Otvorem kroužek převraťte lícem ven a nějakou tou špachtlí protlačte zevnitř okraje do pěkného pravidelného tvaru. 



Otvor pod talířem jsem podložila pečícím papírem, abych si kroužek nepřilepila na žehlící prkno. Kroužek si můžete přeložit na čtvrtiny a lehce v okrajích stisknout. Vyznačíte si tím dvě osy a snadno kroužek vycentrujete na talíř. Přesně přiložte na střed přes otvor a přižehlete. Přižehlený kroužek obšijte rovnostehem 1 mm od okraje, stejně jako talíř. Anebo použijte aplikační steh. Co bude více lahodit vašemu oku. 



Jeden kompletní blok je hotov. Stejně udělejte všech 12 kusů.

Hotové bloky si poskládejte do barevné kompozice dle svého vkusu. Já je skládám tak, aby nebyly u sebe podobné barvy. Aby byly zastoupené zhruba stejnoměrně v celé ploše. 

Sešijte všechny čtverce do topu.

Nyní budeme kompletovat "sendvič" na prošívání. Vyžehlila jsem si spodní látku i top. Spodní látku jsem prostřela na podlahu lícem dolů, na ni rozložila a vyhladila vatelín a nahoru pečlivě vyrovnala top. Kolem dokola pečlivě kontroluji, jestli není některá z vrstev pootočená, posunutá. (Což by dělalo estetickou paseku u geometrických vzorů na látkách. Ubíhající proužky nejsou nic moc...)

Jste-li si jistá, že je vše v pořádku, celý sendvič spojte k sobě. Někdo stehuje, já špendlím zahnutými quiltovacími sichrajskami. Používám jich hodně, ušetří mi to pozdější párání quiltu při nechtěném podhrnutí látky pod strojem.



Pusťte se do prošívání dle své chuti a svých dovedností. Já jsem medailony proquiltovala svými oblíbenými smyčkami na spoustu způsobů. Každý jinak :-)



A na prostor mezi medailony jsem použila volnější meandry. 



Sama jsem mile překvapená první zkušeností s hlazeným vatelínem. Nádherně se celý quilt naroloval pod rameno stroje, prošívalo se hladce a bez větší námahy. Quilt zůstal příjemně měkký a poddajný i navzdory poměrně hustému proquiltování. Do budoucna mám jasno!

Po začištění všech konců nití celý quilt po obvodu zarovnejte na rovný obdélník a budeme lemovat.
Připravte si lem dle rozměrů uvedených nahoře v seznamu a lem našijte na rub a přeložte do líce. Pokud tápete, lemování jsem popsala poměrně dopodrobna v postupu na běhoun z opilcovy stezky.



Těším se na vaše fotografie hotových výrobků!

PS: Protože dávám postup k dispozici zdarma, ocením, když jej nebudete užívat ke komerčním účelům.

2 komentáře: