sobota 25. ledna 2020

Proč je patchwork tak drahý?

Už delší čas mám v hlavě nápad na sepsání nějakého povídání o tom, proč jsou patchworkové výrobky tak drahé, jak jsou. Nezřídka se setkávám s šokovanými výrazy. Svým způsobem se nedivím, když sama vidím v obchodech typu Jysk "patchworkovou" deku za pár stovek - to jsem zase v šoku já. Rozumím tomu, že zákazník je pak šokovaný tou nulou navíc, kterou mu já naservíruji.

Tak se na to pojďme mrknout, proč patchworkový výrobek stojí, kolik stojí a co je za tou nulou navíc.

Taková klasika, přikrývka jednolůžko 140 - 150 x 200 cm, oblíbený námořnický vzor, prošívání ve švech a na spodní straně plátno. 
Například toto:



Nic složitého, ale....
Na takovou přikrývku je potřeba zhruba deset pláten na patchwork samotný. Čím méně druhů látek, tím hůře se "nahodilý" vzor skládá. Ono je to jedno, jestli budu střídat dvě, nebo deset látek. V součtu je potřeba určitý počet metrů a přes to nejede vlak.
Potřebujeme plátno na spodní stranu, ale pozor, šířka metráže 150 cm +, ať nemusíme čarovat a nadpojovat (a přidávat si práce).
Potřebujeme vatelín dovnitř, extra látku na lem.
Protože levnější plátna se sráží, musíme koupit o to víc. Já kupuji navíc 10-20% délky. 

Pojďme deku ušít v nějaké té levné variantě.

Nejdřív musíme propočítat spotřebu podle toho, kolik pláten a v jaké šířce si zákazník vybere. Látky vyhledáme v eshopu a dle svého nejlepšího vědomí a svědomí navybíráme 10-12 látek, jejichž fotografie stáhneme a uděláme z nich koláž, kterou pošleme zákazníkovi ke schválení. Jakmile barevnou kombinaci zákazník odsouhlasí, látky objednáme a zaplatíme k nim cca 100,- poštovné. (Stovku v lepším případě, pokud neobjednáváme z několika eshopů najednou.)

Vatelín jsme objednali už dříve ve velkém, takže tady se poštovné rozptýlí mezi X zakázek. 

Deset pláten po 40 centimetrech, to jsou dohromady čtyři metry.
Do košíku nasázíme plátna kolem 100-120 korun za metr.
Objednáme ještě zhruba 0,5 metru plátna na lem a 2,2 metru plátna na spodní stranu. 
Vatelín stogramový kupuji kolem 70 korun za metr.

Suma sumárum, jsme zhruba na 1000,- a to jsem ještě ani nezačala šít. 

Pošťák přiveze látky a je potřeba je vysrážet. Já látky srážím v horké vodě, z horké do studené, nechám volně schnout na šňůře a pak žehlím.

Zde se k ceně materiálu začíná přičítat cena práce.
vyhledávání látek na eshopu, tvorba návrhu, koláže, práce spojená se sháněním materiálu - minimálně 1 hodina
srážení a následné žehlení - 1 hodina
řezání čtverců - 50 minut
skládání vzoru a šití - 2 hodiny (Opravdu se nahodilý vzor pečlivě skládá, aby byl v celé ploše stejnoměrný atd. Nešije se tak, jak to přijde pod ruku. )
kompletace tří vrstev sendviče - 30 minut
prošívání v liniích švů (asi nejrychlejší varianta prošití) - 1 hodina a 30 minut
lemování včetně přípravy lemu, jeho řezání, nadpojování, žehlení - 1 hodina

Práce na takové dece je dejme tomu 8 hodin. Po deseti letech praxe a s řadou fíglů, které práci urychlí. 

Větší část z těch osmi hodin je zapnutá žehlička a šicí stroj, takže se propálí elektřiny řádově za desítky korun. 
Nitě nakupuji na velkých návinech a pak jsou to korunové položky na jednom projektu. 
A cosi také stojí ta horká voda na srážení látek. 

Hotový výrobek je potřeba nafotit, obvykle to obnáší jít někam ven za přírodou, fotky pak upravovat, byť (bohužel v mém případě) neprofesionálně. Tím vším se dá strávit klidně i několik hodin. Anebo najmout a zaplatit profíka? U nákladnějších výrobků o tom lze uvažovat, ale u těch laciných ne.

Cena zhruba 2500 - 3000,-  za takovou deku bez polštářku mi přijde jako spodní hranice. Levné látky a dobře odvedená, ale rychlá práce zkušených rukou. 

Určitě by to šlo udělat levněji. Látky ani nesrážet, ale jen letmo přeběhnout napařovačkou, anebo ani to ne. Prošít jen na pár bodech, či vůbec neprošívat. Zrušit živnost a jít dělat "bez papíru" za 30 korun na hodinu. Ne, toto dělat nechci a nebudu.

Chci vyrábět takový patchwork, který bude dlouho krásný a bude účelný. Nebudou se oddělovat vrstvy od sebe, nebudou se rozjíždět švy. Takový, který bude ještě za řadu let způsobovat úsměv a ne naštvání ze špatného nákupu. Takový, za jehož kvalitou si budu stát. Proto svou práci zlevňovat nebudu. Bylo by to na úkor kvality. V ceně mého patchworku je osobní přístup, průběžná komunikace během práce a ucho ochotné naslouchat ještě dlouho po dokončení obchodu, jestli se náhodou přece jen nepřihodila nějaká vada.

Jestliže je cena poměrně jednoduché deky kolem tří tisíc, asi už vás nepřekvapí deky složitější za pět, sedm, deset tisíc, že? 

Tato přikrývka velikosti 220x250 cm šitá z křivek mi trvala necelých 40 hodin. 40 hodin práce vynásobte hrubou mzdou, přičtěte zhruba 3000,- v materiálu (levnější evropská plátna) a jsme na pětimístné částce. (Opět zdůrazňuji, že je to rychlá práce zkušených rukou, kde je efektivita práce dotažená prakticky k dokonalosti a pod rukama to jen odsýpá.) Pod touto přikrývkou spíme už několik let, nešetříme ji a pořád je super. Proto si troufám tvrdit, že stejně dobře bude má práce sloužit i zákazníkovi. Za kvalitou své odvedené práce si stojím. Dokonce byla přikrývka zapůjčena na výstavu patchworku v Ostravě.









Šila jsem i mnohem složitější quilty. Kde bylo práce řádově v týdnech, měsících. Ale protože jsem je šila jen pro zábavu, hodiny jsem si ani nepsala, což mě zpětně upřímně mrzí. Samotnou by mě zajímalo, jakou má cenu třeba toto....


Jen úplně hrubým výpočtem, látky jsem kupovala vesměs Ameriky, tedy z kategorie dražších. Nějak kolem čtyř - pěti tisíc mohlo být v materiálu. A šití? Šila jsem postupně přes rok. Ale já myslím, že při odpracovaných 200 hodinách měsíčně by to bylo realizovatelné za zhruba 1,5 měsíce. No, tento quilt má cenu bazarového auta :-)) 

(Když se podívám na to mé milované plnoleté "žihadlo" zaparkované za oknem, ty by se daly za jeden takový quilt koupit i dvě :-D )

Já sama patchworkové výrobky považuji svým způsobem za něco luxusního, za investici. Za něco, co nemá každý. Je to pro mě něco jako šperk, jako unikátní kus nábytku dělaný na míru jen pro mě. Jako ručně šitá kabelka z kůže, která je jen jedna na světě. Jako hodinky vyrobené z drahých kovů, které si koupí jen opravdový "gurmán". A chci, aby mé výrobky kvalitním a originálním šperkem byly. Kdyby bylo po mém, šiji pokaždé něco úplně jiného, vymýšlím nové složité vzory, kombinuji je mezi sebou. Avšak poptávka míří převážně do těch jednoduchých čtverců :-)) Věřím, že za tou poptávkou po čtvercích je částečně i jejich cena. Že je to ještě takový ten finančně únosný kompromis.

Tak to nějak uzavřeme, to téma ceny. Je potřeba se zamyslet, proč ten výrobek chci? Protože se mi líbí jeho originalita a řemeslné zpracování? Protože obdivuji kus talentu toho, kdo jej vyrobil? Pak je potřeba počítat s jeho vyšší cenou. Jestli chci jen "něco" na přikrytí a nechci do toho moc investovat, je spousta jiných a pěkných možností, co si do té postele rozložit. Každý z nás má jiný vkus, jiné nároky, jiné preference v investování peněz a je to v pořádku :-) Nakonec by to byla nuda, kdyby měli všichni všechno stejné, ne?




20 komentářů:

  1. Skvěle sepsáno, naprosto souhlasím. A kdo chce kvalitu, zaplatí si ji.

    OdpovědětVymazat
  2. Pekné Pekne napísané a plne súhlasím, škoda že niektorý lacný predajcovia svojou cenotvorbou degraduju ručnú prácu na úroveň nekvalitných čínskych výrobkov.

    OdpovědětVymazat
  3. Moc pěkně sepsáno... Plně souhlasím!

    OdpovědětVymazat
  4. Já mám úplně husí kůži, patchwork miluju a tenhle článek by si zasloužil krásný rámeček a pekne misto....��

    OdpovědětVymazat
  5. Jen zírám, že se tento můj příspěvek během uplynulých 24 hodin od zveřejnění valí facebookem napříč osobními profily i kreativními skupinami jako lavina. Jen tak dál. Ruční práci obecně je potřeba vytáhnout z toho šuplíku, co se přece dělá pro radost a tedy "zadarmo". Děkuji za odezvu, snad to k něčemu bude! Alžběta - fb: Alisee Creative

    OdpovědětVymazat
  6. Děkuji za příspěvek!! je to přesně tak, jak jste vysvětlila... Doufám, že přijde doba, kdy kvalitn íruční práce lidi patřičně ocení... Díky je
    ště jednou...

    OdpovědětVymazat
  7. Krásně napsáno. Toto by mělo býti napsáno u každé patchworkové deky, která je na výstavě na prodej nebo kterou dáváme jako dárek 💗.

    OdpovědětVymazat
  8. Skvěle napsáno :) Stejně to vidím i já z pozice švadleny. Co se patchworku týká, jsem z něj vždy naprosto unešena, co všechno se dá z látek "poskládat" a ušít. Někdy se mi až nechce věřit, že je to ušité. Často jsou to umělecké skvosty, jako bývaly gobelíny na hradech a zámcích. Když dáváte fotky z PPM (tuším, že tak se to jmenuje?), tají se mi dech. Všem patchworkářkám: holky, klobouk dolů, je to krása :) Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sdílím váš názor,klobouk dolů.To bych nezvládla.

      Vymazat
  9. Bětuško hezky jsi to napsala. Tvoje práce jsou precizní a krásné. Jen ty hodiny mě nějak nesedí. Ty zřejmě znáš super rychlé postupy šití. :-)Já jsem mnohem pomalejší. Jednou jsem deku ukazovala kolegovi z práce a řekla jsem 8000Kč když se zeptal. Jeho překvapený výraz bych ti přála vidět. Hezké šití. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten výraz si dovedu představit :-)) Od večerejška tak nahrubo počítám, kolik "aut", nebo "víkendových pobytů v horách" jsem už jen tak rozdala :-))

      Vymazat
  10. Ďakujem za úžasné vyjadrenie, za nás všetky, ktoré pw milujeme a maznáme sa s ním.
    Dovolím si zdieľať i ja.

    OdpovědětVymazat
  11. Nemyslím si, že to je dobře spočítané - nevidím tam náklady na administrativu, daně, sociální a zdravotní pojištění, a také nějaký zisk, jinak nemá smysl podnikat. Takže minimálně 30% navýšit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za komentář :-) V něčem Vám musím dát za pravdu, něco jen dovysvětlit :-) Hodinovou mzdu mám vypočítanou z několika položek. Za prvé můj hrubý plat, k němu režie (protože je tam přímá úměra, hodina práce = hodinu spotřebovávám elektřinu za částku X + další výdaje kolem). Takže částka, kterou si účtuji na hodinu se může zdát až nelidská, ale je v ní všechno, co je potřeba zaplatit mou přítomností v pracovně :-)) A že mi tam chybí zisk je pravda. Postupně se k němu dopracuji. Aktuálně za zisk považuji to, že mám mnohem lepší čistou hodinovou mzdu, než jakou jsem měla jako zaměstnanec a navíc jsem doma u dcery a dělám to, co miluji :-) Nechtěla jsem se rozepisovat až tak zeširoka a zahrnovat vypisování faktury atd, protože v kontextu celého výrobního procesu je to to nejmenší. A účetní na zpracování DPFO je jen jednorázová položka, i když vydělat na ni musím. Ale tak jako tak jste mi dal/dala námět k zamyšlení. Všichni se učíme a vyvíjíme celý život :-)

      Vymazat
  12. Naprosto souhlasím. A pokud má někdo opravdu zájem, rád ty peníze zaplatí.👍

    OdpovědětVymazat
  13. Děkuji za krásný článek, to si musím dát do rámečku, jako pro mě jako švadlenu, tak pro mé zákazníky 👍😉

    OdpovědětVymazat
  14. Úplně do puntíku napsané,je to jak s pečením dortu .Taky si občas z Patchworku ušiji něco pro radost. Teď mám tedy v plánu deku pro moji dceru. Ale taky občas peču dorty a taky lidí divně koukají proč je to tak drahý.

    OdpovědětVymazat
  15. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat